středa 4. července 2012

PO SLEZSKÉ MAGISTRÁLE A DÁLE DO OSTRAVY

Ještě minulý rok byla Cyklotrasa č.55, Slezská magistrála vedoucí z Jeseníku přes Krnov, Opavu, k Hlučínskému jezeru jen cyklotrasa s číslem. Žádná propagace, špatné značení, kdy nebyla vyznačená část z Úvalna do Skrochovic a prakticky velice málo informací pasovali tuto trasu do šedého průměru českých cyklotras.

První náznaky k oživení přišly v roce 2005, kdy se rozhodlo o vybudování nového úseku mezi obcemi Krnov - Opava - Velké Hoštice. Sice se zahájení stavby prodlužovalo, ale 11.10.2010 konečně došlo k slavnostnímu zahájení výstavby. K dnešnímu datu je cyklotrasa prakticky hotová a proto jsem se vydal na svou "inspekční" cestu po cyklotrase z Jeseníku k Hlučínu.

Jeseník náměstí
Moje cesta po Slezské magistrále začíná v Jeseníku na vlakovém nádraží, odkud jsem  pokračoval nejdříve na jesenické náměstí. Z náměstí jsem se pak přemístil na začátek cyklotrasy č.55 (SM). Cyklotrasa začíná bohužel na nevýznamné křižovatce, kde také křižuje cyklotrasu č. 53, která vede od nádraží. Nevím proč  cyklotrasa č.55  nezačíná na nádraží nebo v centru města. Další nepříjemnost v Jeseníku byla, když jsem musel slézt z kola, abych překonal patník, který mi stál v cestě (foto), také mi scházelo dvě značení na křižovatkách, nemluvě o tom, že jedna značka byla po sjezdu až u odbočky a v té rychlosti jsem nestačil už odbočit :).

Rejvíz
dřevouhelná pec Drakov
Z Jeseníku vede trasa z kopce po silnici směr Rejvíz. Za městem pak čeká na cyklisty na 7,5 km 350 m. převýšení. Ze začátku sice po silnici, ale na první odbočce trasa již odbočuje doprava na starou rejvízskou cestu. Lesní asfaltovou cestu podél Vrchovištního potoka asi v polovině střídá  lesní cesta s štěrkem, a také se zvedá sklon trasy. Zpátky na silnici se trasa dostává před Rejvízem, známou horskou vesnici s jedním z nejčistších vzduchem u nás. Najdete tu i několik možností občerstvení, zajímavostí jsou zde vyřezávané židle v Noskově chatě či mechové jezírko. Z Rejvízu trasa lehce z kopce pokračuje podél Černé Opavy, jedním z pramenů této řeky, lesní asfaltovou cestou  a kolem bývalé dřevouhelné pece na místo zvané Drakov, což je jen takový plácek, odkud se stoupá na Heřmanovice.

Z Heřmanovic vede trasa pěkně z kopce podél řeky Opavice. Ze začátku vede po bočních komunikacích, ale poté již po méně frekventované silnici č.453 přes Holčovice do Města Albrechtic. Po místních komunikacích, a od Linhartov po polní cestě, vede trasa již po rovině v blízkosti polských hranic, které odděluje právě řeka Opavice až na kraj Krnova, části Chomýž.

Nová část za Krnovem na Úvalno
Přes Krnov vede trasa stále v blízkosti řeky Opavice mimo provoz po asfaltové cestě téměř ak k jejímu soutoku s řekou Opava. U závodu Kofola , který mám na pravé straně však odbočuji přes most doprava a kolem Cvilínského vlakového nádraží pokračuji na jih k hlavní silnici na Opavu. Na křižovatce u hlavní silnice dříve trasa pokračovala rovně přes Cvilínský kopec s rozhlednou a kostelem, já však před hlavní silnicí zabočuji doleva na cyklostezku, která vede souběžně právě s touto silnicí.

Nová část z Úvalna na Brumovice
Z Krnova pak pokračuje trasa v blízkosti řeky Opavy po novém úseku trasy. Ta pokračuje přes hráz Petrova rybníka a po nové klikatící se asfaltové cyklostezce do Úvalna. Za Úvalnem se pak nachází pěkný úzký úsek mezi stromy po šotolině, po které pak trasa pokračuje až do Brumovic, kde se nachází u cyklotrasy dvě restaurace. Po štěrkové cestě za Skrochovickým nádražím již pokračuje cyklotrasa po asfaltu přes Holasovice do Vávrovic. Zde trasa vede po místních komumikacích do Palhance, části Opavy, odkud pak pokračuje po náspu s šotolinovým povrchem až ke splavu.

Cyklostezka přes Opavu
zámek Velké Hoštice
Přes Opavu vede trasa nejdříve Městským sadem a poté v blízkosti řeky Opavy po asfaltové cyklostezce za Opavu, kde se přes menší most dostává do Malých Hoštic (nájezdová rampa je z druhé strany). Zde po krátké cestě po náspu vede trasa po vedlejší silnici. Za obcí pak chvíli pokračuje trasa po šotolinové cestě, aby pak k zámeckému parku ve Velkých Hošticích pokračuje po asfaltové cyklostezce. Po šotolinové cestě kolem nádherného zámku trasa objíždí kostel a po vedlejších komunikacích pokračuje za obec, kde pokračuje po šotolinové cestě (zatím papírové tabulky) po severním kraji golfového hřiště až ke kravařskému zámku.

kolem golfového areálu v Kravařích
Z Kravař vede trasa po vedlejší cestě až na konec obce, odkud pokračuje po nové cyklostezce na Mokré Lazce. Asfaltový povrch vystřídá za můstkem přes řeku Opavu šotolinová cesta až do Mokrých Lazců.  V první části tohoto úseku se ještě objeví ukazatel cyklotrasy, ale dále již trasa není značená. V budoucnu by měla trasa vést přes Zábřežské louky  na Dolní Benešov a Hlučín, ale v současnosti vede neznačená po nefrekventované silnici přes Mokré Lazce, Lhotu, Smolkov, Chabičov do Jilešovic. Zde na začátku sjezdu trasa odbočuje doleva, podjíždí železniční most a za řekou Opavou opouští silnici. Za vodní elektrárnou trasa pokračuje doprava po vyjeté stopě v louce až na blízký dohled Hlučínského jezera. Dále pak pokračuje po nezpevněné cestě po jeho dolním okraji až na jeho východní okraj, kde končí. Zde se trasa napojuje na cyklotrasu č.5, Jantarovou stezku.

cesta kolem Hlučínského jezera
Já jsem ještě dále pokračoval po cyklotrase č.5. Nejdříve po cestě a o kousek dál kolem menšího rybníku, na jehož konci jsem opustil Cyklotrasu č.5 a pokračoval po městské cyklostezce. Cesta vedla podél řeky Opavy, mezi stromy, nejdříve po asfaltu a poté po šotolinové cestě. Cyklostezku jsem opustil v Třebovicích a kousek pokračoval po boční cestě k hlavní silnici. Tu jsem přejel na semafory. Po cyklostezkách jsem se pak dostal až k vlakovému nádraží Ostrava-Svinov

Hlučínské jezero
Fotogalerie: https://picasaweb.google.com/...
Vzdálenost 124,7 km
Statistika: (více http://ridewithgps.com/trips/730566)
Trasa je vhodná pro trekové nebo MTB kola