pondělí 16. července 2012

CO SE MI NELÍBÍ


Na nové části cyklotrasy mezi Krnovem, Opavou a Velkými Hošticemi je pár věcí, které se mi nelíbí

1) cesta po hrázi Petrova rybníka u Krnova. 
Cyklista má zde sesednout z kola, ale jsou dny kdy voda přetéká přes hráz a jít ve vodě není zrovna příjemné. Jako alternativní cesta by přitom mohla být vyjetá stopa (obr. 3) kolem hráze, stačila by malá úprava (šotolinový povrch)

Vyjádření: 
- Při umisťování trasy jsme museli poměrně dlouhou dobu přesvědčovat zástupce státního podniku Povodí Odry, aby souhlasili s vedením trasy po těchto hrázích. Cyklisté musejí v tomto úseku počítat s tím, že se pohybují v oblasti vodního díla, nicméně přetékání vody zde (vyjma krizového stavu) není takové, aby se v tomto úseku cyklistika nemohl pohybovat.
- O Vámi popsané alternativě jsme v průběhu projekčních prací i při samotné realizaci věděli samozřejmě také. Proti ní však hovoří skutečnost, že leží v aktivní záplavové zóně Q100. Při mimořádných stavech, zejména povodních, by mohly opakovaně vznikat škody na majetku cyklistické stezky. Směrové vedení po hrázích je z tohoto hlediska výhodnější.





 2) Značky na cyklostezce
Na cyklostezce na začátku byli jen parkovací tyče, aby se vozidla, která jezdí na sousedící pole, nemohly na ní dostat.  Ty ale podle normy zde nemohou být a proto na ně připevnili značky. Bohužel cesta je úzká a značky ji ještě zužují. Kola s vozíkem si zde musí dát velký pozor. Hlavně se jedná se o úsek mezi Krnovem a Úvalnem kde je stezka nejužší. Značky ale najdete i dál až k Opavě. Je zajímavé, že za Opavou parkovací tyče zmizely...
V současné době jsou některé značky pootočené (viz foto)
Aktuálně: V novele, která vešla v platnost 20.2.16 se píše: Značky nesmí být v průjezdných profilech, což platí i pro stezky. Což znamená, že by měli být tyto značky odstraněny.




3) Odpočívadlo v Úvalně - odpočívadlo je již umístěno 
V Úvalně je u cyklostezky stále volné místo pro vybudování odpočívadla. Přitom na ostatních místech již odpočívadla stojí. Jaké bylo překvapení, když jsem odpočívadlo i s tabulí Slezské magistrály v Úvalně našel u státních hranic s Polskem, kde cyklostezka vůbec nevede. (Ale je pravda, že dřívější verze vedla i ke státní hranici, kde byla alternativa po Polské straně)
Vyjádření: Odpočívka v Úvalně byla umístěna z důvodu majetkoprávních vztahů (pozemek obce) na Vámi zmiňovaném místě. Obec Úvalno v průběhu realizace akce navrhovala tuto odpočívku přemístit na jiné místo. Vytipovaná lokalita byla vhodná, nebyla však provedena s ohledem na nesouhlas vlastníka pozemku, na kterém by měla být odpočívka umístěna. Z tohoto důvodu zůstala odpočívka umístěna na původním místě dle platné projektové dokumentace. Výhoda je ta, že si v tomto místě mohou odpočinou i turisté směřující ze/do sousedního Polska.
Aktuálně: odpočívadlo bylo na toto místo již umístěno


4) Ostrá zatáčka na kraji Brumovic (na mapě)
Na kraji Brumovic je ostrá zatáčka, kdy nejde vidět, kdo se z protisměru vyřítí. Myslím, že zrcadlo by se tady hodilo.

5) Kvalita šotolinového povrchu - opraveno
Někde je kvalita povrchu dobrá, jinde jsou zase velké kamínky a např. za Skrochovickým nádražím, kolo "plave" ve štěrku.
Vyjádření: 
Povrch zvolený v úseku za vlakovým nádražím ve Skrochovicích odpovídá zpracované projektové dokumentace pro stavební povolení (DSP) a vydanému stavebnímu povolení. Tento povrch je pro provoz cyklistické stezky vhodný i s ohledem na tamní situaci a odtokové poměry v území.
Aktuálně: štěrk se již udusal a cesta po něm je již dobře sjízdná

Odpovědi zaslal p. Ing. Bc. Martin Dostál odbor rozvoje města a strategického plánování Magistrátu města Opavy

A CO SE VÁM NELÍBÍ ? NAPIŠTE NÁM !

10 komentářů:

  1. Já jsem jela z Brantic do Opavy, v Krnově jsem bohužel nenašla označení, kde mám z cyklostezky odbočit na 55 vedoucí do Opavy. Musela jsem do Úvalna po hlavní, odtamtud to už naštěstí znám. Koukala jsem teď do mapy a kolem té odbočky jsem jela, proč není označená? Jinak moc pěkná trasa!

    OdpovědětVymazat
  2. Pokud jste jela z Brantic, tak jste jela asi po cyklotrase č.503 a ta se napojuje na starou cyklotrasu č.55 u DDM (Domu dětí a mládeže), stará trasa vede odtud přes kopec Cvilín (stará trasa by měla být ještě označena). Nová trasa od nádraží Krnov-Cvilín vede k Opavské ul. a nevede již k DDM ale po cyklostezce podél Opavské ul. na jejím konci se pak stáčí k Petrovu rybníku. Jinak nová trasa ještě není v Krnově označená (od Petrova rybníku již je), zřejmě proto, že ještě není oficiálně otevřená, ale každopádně na KČT to vědí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Potkala jsem i starou trasu přes Cvilín (tam se mi nechtělo). Díky za informace, příště už budu vědět. Ale je to škoda, všude se tato stezka do Opavy již propaguje a pro člověka, který to tam vůbec nezná, nejde najít :-D

      Vymazat
    2. Tak už je vyznačená i chybějící část cyklotrasy od křižovatky u Centrum nábytku a Petrovým rybníkem. Takže už nezabloudíte :)

      Vymazat
  3. Martin Ondruš8. srpna 2012 10:21

    Tak jsem si dneska zajel do práce (Krnov - Opava) na kole po nové "Slezské magistrále":-/ Jedním slovem: zklamání. Klady: romantická projížďka mezi poli s balíky slámy, klid, žádné předjíždějící auta, žádné táhlé stoupání. Zápory: abych se cestou do práce brodil po kotníky ve vodě na hrázi rybníku, nebo jel kilometr po cestě s 2 cm štěrkem (alej před Úvalnem), nebo podlézal železniční most se světlou výškou 1.6m (Skrochovice), to radši pojedu po silnici. Kromě toho samé zúžené místa a pasti, zbytečné zajížďky, polovina cesty Krnov - Skrochovice bez asfaltu, 3x značka cyklisto sesedni z kola, chybí napojení na městskou cyklostezku mezi kotelnou a Bližčickou ulicí. Nová cyklostezka přes Palhanec je taky veledílo, několik nájezdů nahoru a dolů lemovaných dlažebními kostkami silničním kolům taky moc nesvědčí, takže tam už jsem jel na silnici. Navíc jsem celý oliskaný z přerostlé lebedy okolo některých úseků, zejména před Skrochovicemi. Ani se nedivím, že vidím tak často cyklisty z krnovského oddílu jet po hlavní. po "Slezské magistrále" se prostě na silničním kole jet nedá :-(
    Martrin Onrduš, Krnov

    OdpovědětVymazat
  4. No na silniční kolo to rozhodně není, bohužel všude asfaltový povrch nešel dát, někde byla trasa v blízkosti vodního zdroje, jinde zase byli spodní vody. O té cestě přes hráz a kvalitě povrchu jsem psal již v tomto článku. Ve Skrochovicích je kousek cesty se značkou sesedni z kola a s mostem s výškou 1,6 m.. Bohužel zde nešla dát samostatná lávka přes řeku (teď si nemůžu vzpomenou důvod, myslím, že tam je chráněné území) a aby trasa pokračovala mimo cestu musela vést pod tento most.
    Zbytečné zajížďky - bohužel trasa byla plánovaná tak aby se vyhla soukromým pozemkům či chráněným územím, jinak moc nebylo na výběr.
    Napojení na stezku - v tomto místě je plánován kruhový objezd pro obchvat Krnova, kolem něhož měla právě vést cyklostezka. Z důvodu zpoždění tohoto projektu, je plánováno že se tam prozatímně postaví spojnice (2013).
    Ty přerostlé křáky podél cesty opravdu před Skrochovicemi nejsou příjemné.
    Na stezce opravdu je několk vad na kráse, ale myslím, že zas tak špatná rozhodně není

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martin Ondruš10. srpna 2012 9:03

      No při druhé jízdě už jsem byl spokojenější, úsek z Úvalna do Krnova se na silničce jet dá, je téměř celý asfaltový, kromě hráze (tu můžeme vnímat jako raritu), a kousku drtě a panelů u rybníka. Ale Skrochovice - Úvalno na silničce nepojedu, a důvody, proč není safalt v aleji (že budou pracovat kořeny stoletých stromů), u Skrochovic (že buou sázet nový švestkový sad, kterému budou pracovat kořeny) jsou výmluvy. To by nesměl být zpevněný povrch v žádném parku. A proč tu alej nevysypali drtí, ale takovým hrubým štěrkem?

      Vymazat
  5. u Úvalna asfalt v aleji mezi stromy by byla blbost. U Skrochovic, že se ale vymlouvají na kořeny stromů je smutné, s tím mohli počítat při výstavbě trasy. Ve Skrochovicích není asfalt, kvůli podzemním vodám, ale že tam nechali ten hluboký štěrk to taky nechápu.

    OdpovědětVymazat
  6. Martin Ondruš22. srpna 2012 13:25

    Jak to, že nevadí kořeny stromů mezi Úvalnem a Krnovem, kde je asfaltová cyklostezka z větší části lemována stromy, mezi Holasovicemi a Držkovicemi je okolo asfaltové cyklostezky vysázená nová alej mladých stromků atd, ale švestky u Skrochovic vadí.
    A ochranné pásmo vodního zdroje? Nevím sice nic o tom, že by v pásmu II stupně bylo zakázáno pokládat živičný povrch, ale i kdyby - toto ochranné pásmo je mezi Úvalnem a Skrochovicemi, kde cyklostezka vede mezi oplocenými ochrannými pásmy I stupně. Určitě ne mezi vlakovým nádražím a zemědělským družstvem ve Skrochovicích, kde je stezka taky štěrková.
    Jenom se blbě vymlouvají. Kdoví, co za tím vězí :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel neznám fundovanou odpověď, proč je to tak a ne jinak. Ve Skrochovicích je štěrk, kvůli spodní vodě, která by asfaltový povrch ničila, aspoň tak jsem to slyšel

      Vymazat